Skolarbete - Abort

gaah sitter o försöker få någonting gjort, har nämligen en liten "redovisning" imorgon i religionen i moral och etik(?) där jag ska prata om abort som ämne,ska väl typ starta någon form av debatt angående detta.

Ganska intressant faktiskt, finns ju mycket att disskutera angående ämnet.
Ska prata lite grundfakta samt för och nackdelar och hur olika religioner tycker om abort.

Så tänkte dela med mig av mina åsikter till er lite, kan ju se det som en liten "övning" på mitt så kallade tal också haha. Sedan kan det ju vara trevligt med ett litet inlägg som handlar om något annat än de jag brukar skriva om.

Egentligen, så är jag faktiskt lite emot abort, då jag anser att det ändå är ett liv, även om det inte har utvecklat skelett,hjärna,osv osv. Det är ju ändå ett foster som senare kommer till att bli ett liv, en bebis , en levande varelse.

En annan anledning varför jag är lite "emot" det , är för att speciellt i Sverige, så har vi så bra möjligheter att inte bli gravida om vi ej vill det, ungdomsmottagningarna erbjuder ju till och med gratis skydd upp till en viss ålder, så hur svårt kan det vara egentligen?

Men en annan del av mig, måste ändå vara liiiiite för det, för när man kommer till det problemet, jag vet själv,att det finns dom som blir gravida även om de använder skydd, även om de käkar ppiller,har pstav,pplåster osv, sånt händer right? är det då "rätt" att dessa personer ska få göra abort? Eller är det helt oacceptabelt där med? Vad anser ni?

Det måste ju ändå finnas någon form av skillnad på rättighet mellan personer som helt enkelt skiter i det, och tänker att "det är ändå gratis med abort, så spela roll"? och de som faktiskt försöker att inte bli gravida,för att de inte är redo, men som ändå blir det och står där och måste fatta det omöjliga beslutet.

I sverige har vi rätt till abort, oavsett ålder,ursprung osv osv. Men alla länder har inte denna rätt, i vissa delar av världen är abort strängt förbjudet oavsett hur gammal man är,något som kan ses som ett problem i världen.

För om man nu ska tänka logiskt, så har ju inte ett foster utvecklat de normala "organen" inom några månader, med andra ord kanske man inte kan kalla det ett foster då? Vore det då inte bättre, att för en ung blivande mamma, få göra abort för att senare i livet kunna bli gravid igen, och ge det barnet ett bra liv? I stället för att som 14 åring behålla barnet, fastän man är ett barn själv, fastän man ej är mogen för att fostra ett barn. Vem vet, man kanske bara "fostrar" en kriminell människa som kommer göra många människor ont, bara för att han/hon inte fick den kärlek och omsorg den behövde som barn.

Nu är detta bara grundfakta/diskussioner, Jag påstår absolut inte att en 14 åring inte kan fostra ett barn, det vet jag att det finns dom som kan, och som kan ge det barnet en fin och trygg uppväxt, och det ska ni ha beröm för, det är inte alla som klarar.

Så,åter till ämnet. Abort kan som sagt både ha sina för och nackdelar, jag själv är som sagt mer emot än för, men någonstanns inom mig finner jag ingen utväg på hur det skulle vara om det var strängt förbjudet.
Jag tycker dock att det borde ändras lagar på abort, iaf här i sverige. Kvinnor som blir våldtagna och blir gravida ska självklart ha all rätt till att göra abort, om de själva vill. Jag tycker även att personer under 18 år skall ha rätt till det. Men sedan ställer jag mig frågan, borde det blir förbjudet sedan? Är man 18 år räknas man väl som vuxen och man borde då klara av att uppfostra ett barn? Så en del av mig tycker att det borde förbjudas för personer över 18 år. Men den andra delen börjar argumentera med den andra och jag ställer mig frågan, det finns ju 18åringar som har mindre vett i huvudet än vissa 14åringar, så om detta förbjuds kanske vi är tillbaka till det jag pratade om tidigare, att man enbart tillsätter en människa i världen som ej kommer få en fin och bra uppväxt och som utvecklas till något dåligt?

Ja ni, man kan sitta och disskutera i evigheter, jag sitter och disskuterar med mig själv snart, så det är nog dags att lägga ner vid det här laget och låta resten av klassen få argumentera mot varandra i morgon, så sköter jag bara grundfaktan.

Och som jag sa tidigare så respekterar jag allas religioner och allas åsikter om detta, men jag har rätt till min åsikt iaf, (även om jag är osäker på hur jag står till detta ämne haha).

Jag tittade förra veckan på desperate housewifes, där det handlade om denna pojke som hade växt upp med sin mamma som var alkoholist, och som aldrig gav han någon kärlek över huvud taget. Man fick sedan se i programmet att han växte upp som en väldigt osäker person,även om han på ytan var väldigt snäll. Mot dom som visade kärlek till honom. Men så fort någon,speciellt en kvinna,gjorde narr av honom eller avvisade honom,så mördade han dem. Där har vi ett praktexempel på det jag pratade om tidigare, om de som inte är redo. Och det behöver absolut inte vara en person som är ung. det finns även de som är äldre och som absolut inte borde skaffa barn, för att de kanske tex har dessa typer av problem med sig själva?

Jag själv förstår dock inte, oavsett ålder,hur man kan göra något sånt mot sitt barn? det är ju det finaste man kan få? iaf enligt mig. Jag skulle aldrig kunna skada mitt barn på det sättet,och jag vet att jag alltid skulle sätta mitt barn före mig själv i alla lägen,oavsett hur gammal jag skulle vara. Det skulle alltid vara nummer ett, dens behov skulle alltid få komma först.
Men det är lätt att säga när man ännu inte har barn, när man inte är en ung mamma som har det kämpigt i livet.
Det är alltid lätt att vara klok när man inte sitter i sitsen själv,eller hur?

Nu har ni fått er en funderare, kommentera gärna hur ni känner för abort, om ni är för eller emot? kan vara intressant att se:) Kram på er!

xoxo

Kommentarer
Postat av: zena

HAHAHAHAHAHA skön kommentar :P klart som fan jag har enemys :P haha sötaste småå rackare.. haha due för mkt, snoppnylle alltså dööööööör!!

hHAHAHA GOOOOOOSH, wihooo nee men du vet vem jag menar ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

behöver ja sägaa mer, hahahahaa love u bebisssboooo..

2010-05-17 @ 13:47:31
URL: http://sisszeaiter.devote.se
Postat av: sara:)

jag håller med dig helt och hållet speciellt mycket när du beskrev att ditt barn kommer vara nummer ett, så borde alla mammor tänka.

Jag fick oxå massa tankar då jag såg avsnittet i dhw, den delen visa tydligt att hans mor inte gav han den kärleken som barn. När man beslutar sig för att behålla ett barn så ska man veta att man måste offra saker och att den ska få rätt kärlet och uppfostran.

Det var roligt och läsa dina tankar kring detta.

2010-05-17 @ 16:28:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0